Friday, July 16, 2010

JUN YANG PENUH MAKNA- JAKARTA-DAY 1

Kami tiba di Soekarno Hatta International Airport, Jakarta lebih kurang pukul 6 waktu tempatan. Bila k/terbang mendarat je, adik zul tak sabar2 nak keluar. Tp kami decide keluar last sekali, santai sikit.. hehe. Jadinya kami pun klik2lah dulu sebelum keluar tu..

Airportnya biasa2 aje, tidaklah secanggih KLIA yg mmg superb tu.. hehe. Tapi kat sini, ramailah pekerja2 yang menawarkan servis membawa bagasi kita hingga ke kereta / teksi.

Clearing imigresen ambik masa jugak. Jenuh beratur. Si ida ni apalagi.. takde kerja lain, klik2 ajelah kerjanya... hehe. Tengah beratur pun klik. Sampai kena sound ngan pegawai imigresen tu.. hahaha...

- masa nilah ida kena sound, pegawai tu perasan ida snap picture,
padahal tak guna flash pun.. ida buat donno aje.. hihihi...

- keluar je airport, kami relax2 dulu.. minum air.
(air mineral yg kami ambik sorang satu waktu dlm flight tadi.. hehe)

Daripada airport, kami terus ke tempat penginapan kami. Kali ni suamiku memilih Aston Rasuna yg terletak di daerah Kuningan. Tak taulah nak panggil hotel ke apartment. Nak kata hotel macam apartment, nak kata apartment, mcm hotel , apa2 ajelah yea.. hehe..

Perjalanan memakan masa hampir 2 jam, sebab jalannya macet (jam). Biasalah Jakarta ni, mmg terkenal dgn macetnya. Kami mmg tak pernah stay kat Aston Rasuna ni. Selalunya kami stay kat Hotel Novotel kat Mangga Dua. Tp tempat ni telah direkomen oleh kawan suami. Sangkaku apartment biasa2 aje. Rupanya telahanku salah. Ternyata apartmentnya bagus dan cantik. Lengkap dgn swimming pool dan gym. Cafe pun ada.

- menunggu utk check in

Jom kita intai apartmentnya.. hehe. Mempunyai 3 bilik. 1 master room. 2 lagi bilik dengan katil single. Kitchennya lengkap dengan dapur memasak, peti sejuk, microwave, cutleries, sinki, dining table. Ruang tamu pula mcm biasalah, ada sofa dan tv.

- mama di ruang tamu berlatarbelakangkan ruang dapur
- dari kiri bilik adik zul, tgh bilik mama dan nor. kanan bilik idalah.. hehe

- ruang dapur dan ruang tamu

- inilah bilik ida...

Dah letak semua beg kami dan selepas solat, kami keluar semula utk dinner. Suamiku tanya front desk aje, kat mana nak makan yg dekat2. Diorang bagi cadangan warung2 kat jalan Menteng yg berada tidak jauh dari apartment kami. Naik teksi dalam 15ooo Rp aje. Warungnya banyak jugak, ada dalam 10 - 15 warung. Kami pun pilih2lah kononnya nak duduk di warung mana. Agak terperanjat jugak kami, sebaik aje kami duduk, pelayan2 dari semua warung2 yg ada tu, semuanya datang mengerumuni kami, masing2 mempromosikan makanan masing2. Rasa ada dekat 20 orang. Berebut2. Hahaha... Rasa kelakar sangat masa ni. Masing2 nak menahan gelak. Last2 kami suruh diorang cakap sorang demi sorang. Yelah, mana tahu apa yang diorang jual kalau semuanya cakap serentak kan... dahlah nama makanannya ada yang tak pernah dengar..

- mama tak tahan nak gelak.. hahaha..

Selesai diorang bagitahu menu masing2, barulah kami buat pilihan nak makan apa..
Makanannya oklah. Boleh tahan jugaklah. Harganya tinggi sedikit jika dibandingkan dgn harga makanan di KL.

- kiri - sate padang. sebelahnya keropok kulit sapi (lembu)
kanan - adik zul dgn minuman es teler.. sedap jugak katanya..

- hidangan makan malam kami.. hehe..

- warung di jalan Menteng...

Selesai dinner, kami terus kembali ke apartment kami. zzzzzzzzzzzzzz. hehe....

sambung esok pulak yea....

sweetsal said...

salam..bestnyer gi melancong..seronok adik beradik naik flight..happy sungguh diorang..apartment sana nampak besar dan cantik..3 bilik sekali tu..waa..hebat..tak rugi berbaloi..

zara aluwi said...

Jakarta... Jakarta...
Apartment macam gitu dipanggil kondotel. Sekarang ni, banyak kondominium dijadikan hotel. Lengkap segalanya. Kalau bawa keluarga, lagi bagus menyewa kondotel.

Emm... tak dapat Yangon, nak ke Jakarta la... hehehe

idasm said...

salam kak sal,
mmg diorang happy kak. ida pun rasa puashati. apartment tu mmg berbaloi. senangkan... hehe

kak zara,
o kondotel.. mmg bagus aston tu kak. dhlah cantik.

kak, ok jugak tu...hihi..