Thursday, June 4, 2009

SIBUK KE.....?

Kalau ikutkan hati memang setiap hari nak update blog... tapi sejak kembali dr kampung tempohari .. aku seakan sibuk memanjang... sibuk ke... agak2 sibuk ngan apa yea... hehe...

Sebenarnya bukanlah sibuk dgn catering. Iye.. mmg ada catering, tp cuma 2 hari aje (Sabtu dan Isnin) .. hari lain sebenarnya sibuk melayan si Solehin tu. Hari Jumaat tempohari baby instantku dtg berkunjung bersama parentnya. Memandangkan ibu Solehin tengah cuti semester (ibunya bakal guru , study di UPSI), aku beria2 lah memancing adikku (ayah Solehin) agar izinkan isteri dan anaknya stay kat rumah aku selama seminggu lagi.. bukan apa.. kebetulan suamiku pun nak pergi outstation dgn ayah angkatnya.. so senang sikit aku nak melayan Solehin ni. Jenuh jugak aku pujuk adikku, tp akhirnya berhasil jugaklah... tak sia2 usahaku... hehe..

- baby Solehin dah boleh meniarap...

Aku punyalah seronok bila Solehin bakal bersamaku utk seminggu lagi. Dapatlah aku layan / main ngan dia puas-puas... Rutin harianku pula macam padat pulak, tu yg tak sempat nak update blog sendiri tu.. bukan apa bila aku bukak aje laptop, Solehin ni yg lebih teruja nak menekannya... kalau tak percaya , tengoklah aksinya kat bawah ni... hehehe...



Sekarang, pagi2 aku masak 5 jenis masakan melayu utk restoran. Sejak sebuah restoran jiran tutup, ramai pulak yg bertanyakan nasi campur. So restaurant manager request dgnku utk tambah beberapa jenis lauk melayu.

Lepas masak, aku mulakan kerja2 pejabatku.. call bank, update akaun, organize payment utk supplier, buat purchasing stok2 restoran. Tapi bila baby ni dah bangun, sibuk pulak melayan dia. Malam rutin harianku seperti biasa, bertugas di restoran sehingga jam 11.00 mlm. Tapi sekarang musim cuti sekolah. customer lebih daripada biasa, so kadang2 aku stay up sampai 12.00 tghmlm pun ada.

Solehin ni sangatlah aktif. Tangan dan kakinya sentiasa bergerak cergas. Bila dh boring berbaring, dia akan meniarap. Waktu usia 5 bulan ni , hobi utamanya adalah mengulum benda, apa shj barang yg diberi, dia akan masukkan dlm mulut dan hisap tapi dia cepat boring. Jenuh nak tukar item2 nya.. apa sahaja item yg sesuai utk dia, aku bagi. Teether dia punyalah byk, tapi sekejap aje dia main, lepas tu dia boring... bila dia dh boring mulalah dia merengek minta diangkat. Lagi satu bila dia dh lapar, dia akan merengek jugak...

Tapi Solehin ni tak lokek dengan senyuman. Kalau ditegur.. kadang2 sampai boleh ketawa mengekek2. Walaupun dia bukan babyku.. tapi perasaan kasihku padanya sentiasa menggunung... rasa bahagia sekali bila dapat bersamanya... Lagi satu Solehin ni mcm mamanya jugak, pandai posing. Bila nampak kita nak klik2, terus dia posing... hehe..

Bercerita pulak tentang akitivitiku bersama Solehin ni. Oleh kerana hari Sabtu ada catering, aku tak dpt ke mana2 dgn Solehin.





Hari Ahad petang, kami ke Sogo.. memang Sogo tempat favouriteku utk shopping. Selain dekat, aku rasa selesa dan serasi. Bila shopping, dapat pulak kumpul points... hehe.



- sewaktu menuju ke Sogo. Hari hujan so lebih baik berkereta.. nanti demam pulak Solehin ni...

- dah selesai shopping...



Hari Isnin, ada catering kat KDN, Putrajaya.

- persediaan refreshment sewaktu meeting. Pukul 8.30 pagi semuanya telah siap diatur di atas meja meeting

- semua dah ready sejak pukul 12.00 tengahari.


- jenuh menunggu diorang dtg makan, aku layan cybershot dulu.. hehe..
penyudah pukul 1.40 petang, baru diorang turun dari bilik meeting tu...
tentu banyak isu yg dibincangkan tu..







Hari Selasa, aku tak ke mana. Cuma tumpukan pada kerja-kerja pejabat sahaja.

Hari Rabu, aku ajak adikku Faris temankan aku ke UIA. Sebenarnya kami pun ada kantin kat sana, kat Kolej Ameenah. Dah beroperasi selama 2 tahun. Tp utk semester baru ni, kami dh tarik diri sebab nak concentrate business kat KL dan catering shj.

Kemudian aku ajak Shikin (ibu solehin) bersama Solehin, adik Faris serta sepupuku Hafiz yg kebetulan dtg berkunjung ke KL ke KLCC tengok wayang... Solehin tengok wayang.. boleh ke .. tanya Shikin, nape pulak tak boleh ... boleh aje. Aku tau sure takde problem kalau bawak Solehin sekali sebab Solehin ni mmg baik sangat.

- dah tiba kat KLCC, tengah nak parking ni...

- sementara menunggu lif nak naik level 3, aku posing dulu....

- Solehin sibuk nak pegang poster besar tu...

- sebelum tayangan bermula, Solehin bersama ibunya...

So kami pun pun menonton TERMINATOR SALVATION. Memang kelakar betul layan Solehin ni. Bila wayang bermula, dia dh minta susu. So lepas minum susu dia tidur sekejap. Bila wayang dah half way, baru dia jaga.. pastu dia laparlah pulak. Tp mamanya cekap, dh tau babynya sure lapar nanti, so aku dh siap2 bekalkan bubur nasi utk dia. So lepas makan bubur.. barulah si Solehin ni kusyuk tengok wayang. Tapi tak lama ..setengah jam aje dia kusyuk lepas tu dia boring. Dia nak tengok wayang sambil berdiri pulak. Mamanya yg nilah yg pegang.. sebab ibunya tak larat nak pegang lama2 sebab Solehin ni semangat sangat, ibunya kata berat!!!... hehe. Aku pulak bila lenguh .. aku pas Solehin kat adik Faris pulak... hehe. Sekejap nanti dia lapar , bagi susu sekejap. Begitulah .. sampailah filem tu selesai. Tapi bagi aku okeylah.. sebab aku pernah tengok baby orang lain yg tak boleh duduk dlm panggung langsung, menangis terus... hingga parentnya terpaksa keluar dari panggung.

- Solehin bersama uncle Faris dan uncle Hafiz.. waktu keluar dari panggung...


Hari ini (Khamis), Tengahari tadi aku buat delivery kat Pejabat Jabatan Pelajaran Malaysia kat Jalan Duta. Oleh kerana driver kami baru masuk kerja tak sampai 1 minggu, aku pasti dia belum mahir pasal jalan lagi. Lagi pula ordernya kecil-kecilan aje, muatlah kalau nak masuk dlm keretaku. Bila petang aku perlu ke bank untuk ambil penyata, aku ajak Solehin sekali. Tapi seperti biasa adik Faris akan temani aku, jadi tak susahlah. Dalam perjalanan balik, kami singgah kat Car Wash, utk cuci keretaku. Solehin begitu asyik melihat semburan air sabun. Tapi lepas tu dia mengantuk, so aku tidurkan dia kat bahuku...



- bila parking aje kereta , terus dia terjaga, macam tau aje dh sampai kat rumah... hehe...


Esok pagi (Jumaat) mamaku, Adik Nor, Adik Nurul, Adik Fatin dan Adik Zul akan tiba dari Dungun menaiki bas. Abah memang dah ada kat sini, aku dh ajak abah time aku balik kampung tempohari. Maka lebih ramailah orang2 yg akan melayan si Solehin ni... wah seronoklah dia...
Dan makin meriahlah rumahku .. aku pun seronok jugak.... hehe...


6 comments:

ain said...

peh...padat betul jadual harian!!

arieda salsabella said...

fuyoo..kak ida..padatnya xtvt..ngan baby lakk tu..mesti best kan hari2 yang berlalu dhabiskan ngan baby..heheh..dapat pulak baby xbanyak karenah..

Anonymous said...

patot la lama x update sibok rupanya akk ni hehehe tp entry kali ni best jugak bnyk psl baby solehin

tahniah akk berjaya pujok adik akk to stay longer so dpt la akk lame2 dgn baby solehin hehe

alahai cute nyerrrrr dia main2 dgn laptop tu seronok tgk gelagat baby2 ni kan kak hehehe

wah ok jugak tgk wayang dgn perangai baik solehin tu kira tkde la meragam ape pon baik la dia hehe

bestnye dpt berkumpol satu famili ni kan kak... take care kak! muacks2 TAJLENA

Bintang D'hati said...

Salam,saye dd.wah! Padatnya aktiviti tp sempat layan baby cute tu hehehe

zue_zf said...

assalamualaikum kak.....lama x jengok blog akak nie.makin sibuk akak yer...tp dlm sibuk2 pun sempat lg shopping yer,bwk baby skali ya.....syok baca crta pasal solihin, cute lak tue dia kan ?

idasm said...

Kak Ain: hehe.. sekali sekala layan baby.. macam tulah..

Arieda: memang best layan Solehin ni.. kdg2 sampai teringat2...

Tajlena: harap2 tak boring lah yea.. asyik2 kisah Solehin ni. Tp mmg best layan Solehin ni.. mata dia memang sibuk mencari laptop aje... bila dh nampak laptop terus tangan dia bergerak cergas nak capai... hehe...
kalau kak ida keluar tak bawak Solehin... hati tu teringat aje dik...

DD: salam kenal dr ida. tak sangka dd yg saya baca kisahnya kat blog kak lily sudi singgah di blog ida... tima kasih yea..

Zue: Solehin tu mmg cute.. kak ida tengok hari2 pun geram aje... tp sebab dia senyum so bertambah cute le... hehe..