Friday, May 8, 2009

MENU ATAS MEJA...

Hari ini seperti yg telah dimaklumkan.. aku dan suamiku sibuk menguruskan pembelian keperluan catering pada hari Jumaat, tapi sebab byk kejar masa, aku terlupa nak klik2. Nasib baik sempat lagi utk rehat sekejap pada waktu petang ... seperti biasa... masa rehatku adalah pada jam 5.00 petang - 7.00 mlm. Dan seperti biasa juga , aku bertugas di restoran dari 8.30 - 11.00. Tapi hari ni aku terpaksa pulang awal sedikit kerana banyak kerja yg menunggu di rumah.

Kad menu atas meja telah siap dicetak. Jadi aku perlu cetak mukasurat dlm kad tersebut, seterusnya menyiapkan menu tersebut dgn ikatan riben, seperti gambar-gambar di bawah...

- mula-mula print menu yg perlu kuletak dlm kad menu itu... 70 keping. Lepas itu sesi melipat kad dan menu menjadi separuh A4.

- lepas itu potong riben ikut ikuran. Kemudian ikat riben kat kad menu itu

- inilah kesemua kad menu utk diletakkan di atas meja yg telah kusiapkan .. 70 keping semuanya. 1 meja letak 2 keping.

Lama jugak buat benda alah ni... dari jam 11.00 mlm aku mula sampailah jam 3.00 pagi baru siap.

Pagi nanti pada jam 9.00 aku dan crew akan ke Bukit Aman utk buat setting kerusi dan meja. Majlis kali ini bukan secara buffet sebaliknya secara hidang utk kesemua 35 table. So jenuh jugak nak ikat riben utk 350 kerusi. Tapi aku bawak 5 orang staf utk sudahkan semua kerja-kerja setting tersebut. Sebab aku perlu balik ke rumah utk masak. Untuk menu makan malam nanti , aku telah diberi tugas oleh bossku utk masak kari ikan tenggiri dan acar buah. Disebabkan aku dah ada maid kat rumah, so aku prefer masak 2 menu tu kat rumah sahaja. Aku ni memang home type person... hehe...


- maruku ni pun termasuk dalam menu diorang mlm nanti.

- ini adalah buah-buahan kering campur yg akan kugunakan utk buat acar buah.


- bawang rose yg telah disiap kopek oleh maidku...

saje aje penuhkan entri dgn gambar2.. hehe.. sebab coretannya pendek aje...
dan lagi satu perkara,
maaflah kalau entri aku ni asyik bercerita pasal dunia cateringku aje.. tapi itulah hakikat kehidupanku... layan ajelah yea...

7 comments:

Anonymous said...

lama jugak akk buat menu kad tu kan iye la akk sorang je yg buat mesti la mkn 4 jam coz 70 kad tu... kalo org ni yg buat ntah jadi ape kang benda tu.. ntah2 org lipat2 menu tu bikin kapal terbang plak hehehe

akakku syg... tk yah mintak maaf ler walaupon akak selalu cerita manyak psl dunia cateringmu tp kan org dan pengunjung blog hati berbisik ni suka tau iye la bnyk info n bnyk yg org dpt tahu.. cewah2 hehe nasib baik akk ade maid kan bole tlg2 akk... org tunggu entry selanjutnya ok akakku... ouh ya lupe plak baru prasan akk da tukar pic blog ni kan hehe nice!

PerantauSepi1306 said...

ish, ish... walaupun memenatkan tapi puas hati kan ida kirja sendri ni.. lama dah aku teringin.. nnatilah bila ada rezki :D

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam ida..
wa cntik dan berseni menu kad tu.. akak yg tgk geram je.. klu dpt dah boleh masuk ruangan sentuhan kreatif dlm mjlh muslimah dah ida..
restoran ida kat jlan tar yer.. akak slalu gak turun situ..

zue_zf said...

1st : alamak kak stp kali zue bukak blog akak nie gambar kat atas tue msti dah bertukar..nie yg buat zue jelous nie............

2nd : rajin tul lah akak menjalankan kerja2 akak tue.....ianya memerlukan kesabaran kan....makin masyuk skrg nie yer,rezeki akak tue...harap2 dalam sibuk2 tue jgn lupa pd rezeki yg lg satu(cahaya mata).zue doakan akak dpt rezeki yg satu nie sama lak ngan siti...ha..ha..ha..jgn marah haaaa

idasm said...

TAJLENA: wah lena lagi kreatif ni.. boleh lipat jd kapal terbang... hehehe...
kak ida tau lena suka... tima kasih yea...

SYDDE / PS: kerja sendiri bagi aku mmg best giler. tp aku takdok office lawo, dok dlm bilik beraircond mcm org lain... hehe.. sydde.. insyaallah satu hari nanti impianmu akan tercapai jua.. aku doakan yea..

idasm said...

KAK NIK: alamak pujian dari akak buat ida malu sikitlah.. hehe... anyway.. tima kasih yea..tima kasih jua sudi tinggalkan komen kat sini.. ida suka... restoran tu kat jln medan tuanku, kiranya dr jalan tar tu, opposite maju junction, selepas hong leong bank, belok ke kiri.. sederet ngan restoran lotus...
kalau nak datang bagitau ida yea.. boleh kita jumpa... bukan senang nak jumpa Editor ni...

ZUE : tima kasih bagi sokongan dan ingatan pada akak. yealah..kita sebagai manusia ni kena sentiasa berusaha yea zue... Allah yg tentukan... hehe.. masin mulut Zue.. mana tau kan... sonotnyer...

idasm said...

KAK NIK: alamak pujian dari akak buat ida malu sikitlah.. hehe... anyway.. tima kasih yea..tima kasih jua sudi tinggalkan komen kat sini.. ida suka... restoran tu kat jln medan tuanku, kiranya dr jalan tar tu, opposite maju junction, selepas hong leong bank, belok ke kiri.. sederet ngan restoran lotus...
kalau nak datang bagitau ida yea.. boleh kita jumpa... bukan senang nak jumpa Editor ni...

ZUE : tima kasih bagi sokongan dan ingatan pada akak. yealah..kita sebagai manusia ni kena sentiasa berusaha yea zue... Allah yg tentukan... hehe.. masin mulut Zue.. mana tau kan... sonotnyer...