Saturday, April 4, 2009

MENJAHIT...

2 April 2009
Selasa


Suddenly, aku teringin nak jahit baju... hehe. Sebenarnya aku dah pernah jahit blaus aku sendiri 3, 4 tahun lepas, waktu tu aku baru je beli mesin jahit Singer. Biasanya mula-mula dapat something new ni, kita akan lebih excited. So waktu tu, sempatlah aku jahit ... lebih kurang 10 helai blausku sendiri. Tapi lepas tu bila aku sibuk, so aku letak tepi dulu minat menjahitku. Hingga sekarang mesin jahitku .. masih ada kat tepi tu.. (mesin jahit ni bila kita abaikan dia... jahitan dia pun mulalah... terabai jugak.. hehe). Tapi kalau aku nak guna, aku kena hantar servis dulu, sebab dah 2 tahun dah aku tak gunakan ia.

Bila timbul keinginan nak buat bajuku.. aku pun singgahlah kat kedai Nagoya kat Jln TAR tu. sebab dah lama tak jahit sendiri ni.. so aku beli kain yang murah ajelah... in case kalau rosak, rugi pulak beli yg mahal ni... so dapatlah 4 helai. Untuk blaus, aku cuma perlukan kain sebanyak 2 meter sahaja.
- inilah 4 helai kain yg kubeli petang itu... ada pink, ada kuning, ada merah...(ni semua ikut selera suamiku.. dia sukalah kalau aku pakai shocking colur mcm tu...)

So petang tu, lepas aje beli kain. aku singgah pulak kat Sy.Bunga Reben, beli benang dan beberapa alatan menjahit. (bersemangat ni...) Sampai aje kat rumah terus kumulakan misi ku.. hehe... so mula2 kena potong kain ikut contoh. aku kena buat Sample baru sebab yg lama punya aku tak ingat letak mana dah. Lagipun sure saiz dah berubah.. (faham ajelah yea).
- lepas tu .. sesi memotong kain..ikut ukuran sample tu.., tengoklah aku guna apa sebagai pemberat.. hehe


- ini hasil kain yang telah siap digunting

Bila dah siap gunting ni, kaedah seterusnya sepatutnya dapatkan jahit tepi. Tapi sebab aku ni nak cepat.. so aku buat lain sikit.. aku jahit dulu. Esok baru aku ke kedai untuk buat jahit tepi.
Aku jahit tangan aje.. sebab mesin jahit aku belum diservis. So disebabkan blaus ni aku nak match dgn baju yang dah sedia ada..(trend fesyen sekarang tu..). kiranya baju ni sleeveless lah. So 1 jam aje dah siap jahit.

so inilah hasilnya.... tada.....


- ku padankan dengan blaus sedia ada berwarna peach dan tudung yg sedondon jugak. actually seluar jean pun warna pink.. tp tak nampak... hehe... amacam.. cantik tak..


inilah blaus yg paling cepat kusiapkan... hehe... blaus segera...
sekadar ingin berkongsi dgn anda semua... inilah aku.. kalau dah semangat tu.. apa aje boleh jadi... dan selalunya mesti nak cepat tengok hasilnya...


9 comments:

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Salam
Ida, wah cepat sungguh menjahit. Udahlah tu pakai tangan aje..,rajin sunggu... dulu2 akak rajinlah menjahit, langsir, sarung kusyen tapi bila mata pun da tak nampak..beli mesin singer canggih pun, ada dalam plastik lagi mesin tu..skrg2 apa beli aje...he.he.he

idasm said...

o akak pun suka menjahit yea..
langsir ida pernah jugak.. tp yg simple giler aje... yg pelik2 tak pandai. sarung kusyen lagilah tak pernah.. hehe...

arieda salsabella said...

Ya Allah kak ida..pandai menjahit rupanya...huhuuh..dah lah tu..cepat je siap..comel je baju tu...dahlah jahit tangan...sabar jelah kak ida ni..ida ni xminat pun menjahit ni..tp asas tu adalah ckit2..heheh

edan coba said...

hamboi3.. kak!!
rajin loorrr...
nie edan nk ckap nie!!
Kak tera laaa... boley lah edan pesan nnt.. Baju melayu pandai x kak jahit?hmmm edan nk betatahkn permata! lip lap jaa
Ahahahahaha..........
:P

idasm said...

arieda dan edan: hihihi.. k.ida ni bukannya ada asas pun .. main hentam promo aje.. baju sendiri boleh le.. baju org lain tak berani...

edan.. baju melayu manalah k.ida pandai... nanti bukan jd baju melayu.. entah jadi baju apa nanti... hehe..

Anonymous said...

amboi akk ni bole tahan jugak eh jahit blaus... super lincah plak tu hehehe cantik3 steady la akk.. bravo2 mak org yg pandai jahit ni pon tak selincah akk tau heheh TAJLENA

idasm said...

Lena... ada pun.. ingatkan manalah pergi... lama kita tak chatting kan.. akak baju sendiri boleh le.. redah aje tu... hehe

Azwan Hashim said...

kak ida, lepas ni leh bik upah..bnyk permintaan tu..hehe =)

idasm said...

kihkihkih.. jgn wan.. nanti ada yg tangkap leleh sebab kainnya telah dihancuskan olehku... hahahaha