Wednesday, April 29, 2009

SENYUM MEMANJANG....

Semalam, 27 April 2009, Isnin, pihakku menerima tempahan catering daripada PDRM, Bukit Aman, sempena lawatan Menteri, Dato' Seri Hishamuddin ke ibu pejabat polis di sini.

Ada sesuatu yang mencuit hatiku, membuatkan aku senyum memanjang hingga ke malam hari....

Kisah selanjutnya akan menyusul kemudian.

Semalam juga, suamiku meminta bantuanku menyiapkan 10 hantaran untuk majlis pertunangan saudara belah suamiku yang bakal berlangsung pada 2 Mei ini. Bayangkan hanya beberapa hari sahaja lagi. Tapi suamiku tahu aku memang berminat dgn kerja gubah menggubah ni, sebab tu dia yakin aje aku dapat siapkannya.

Petang tadi aku ke syarikat Bunga Riben yang kebetulan dekat aje dgn rumahku untuk membeli semua peralatan yang diperlukan. Sebenarnya untuk membuat gubahan hantaran sekejap aje.. tapi untuk menyiapkan bunga-bunga dan riben-riben hiasan itu yang memakan masa kerana ia perlu dibuat satu persatu, step by step.

- peralatan yang dibeli. Tema adalah hijau dan emas. Ada lagi yg belum dibeli ni..

- yg ni masa sebelum pergi bertugas..

Dan oleh kerana masa yang suntuk, aku tidak buang masa, sebelum pergi bertugas, kumulakan misiku sekejap. Disebabkan aku perlu bertugas di restoran, kubawa juga peralatan utk buat bunga hantaran ke restoran. Sambil2 jadi cashier, aku siapkan kelopak bunga terlebih dahulu.
Disebabkan semangatku yang berkobar-kobar, terus kusambung semula bila sampai kat rumah. Begitulah aku bila berhadapan dgn kerja yang memang kuminati.



- tak buang masa... kat restoran pun kupulun jua...

- bila tiba kat rumah semula, aku mula cantumkan kelopaknya menjadi bunga...

- bunga yg 90% siap. Daun yg bersesuaian dgn tema, aku tak jumpa kat kedai tu tadi.. sebab tulah belum 100%.


Itulah antara proses2 membuat bunga hantaran. ni belum siap sepenuhnya... just nak bagi gambaran aje. nanti kuupdate lagi bila ada perkembangan lagi yea...hehe..
Nak zzzzz dah.. esok pulun buat lagi, bila ada masa senggang...

6 comments:

Anonymous said...

oooooooo patot la asben akak syg giler kat kak ida ni skarang br sy tahu heheh rupanya kak ida ni serba serbi bole tau masak bole jahit bole gubah mengubah bole pendek kata semuanya bole la mcm ni suami mane x syg kalo org jadi asben akk n dpt bini mcm akk ni kan org pon syg giler kat akk hehehe SAPE TK SYG BINI OI hehehe org nantikan update seterusnya ok kak

arieda salsabella said...

patutlah bz bebenor sekarang ni..banyak buat part time rupanya..hehe..cayalah..kira kak ida ni serba boleh la ye..kreatif orgnya..huhu

Marzalina said...

cantiknya kak ida buat bunga tu..pandai la kak ni :)

idasm said...

TAJLENA: lawaklah ayat lena tu.. tiru p ramlee yea... hehe.. tunggu yea lena... kak ida tgh pulun giler ni... nanti kak ida update yea...

arieda: hahaha.. bukan part time ni ida. ni saje minat aje.. hehe..
cian ida kat pengerang tu tgh bosan yea.. tp elok jugak dh daftar broadband, senang sikit nak berinternet...ohya.. kak ida dh bc ofline mesej ida semalam...

intan : dh habis kursus ke... lama tak dengar berita dr intan. kak ida ni memang minat dgn kerja2 kreatif ni... hehe..

Rose Harissa said...

Salam kak ida...
apa khbar? harap sihat2 aje ye...
sukanya saya tgk hasil kerja kak ida ni...kreatif nya... kalau suh saya, sekuntum aje yang kemas, pastu yang lain2 akan jadi cepat nak siap... hahaha...

best la kak ida... memang kreatif dan tangan berseni...:)

idasm said...

Rose... tima kasih sudi layan bisikan hati akak ni... hehe.... tima kasih juga sudi tinggalkan komen utk tatapanku...kusuka!!!
Akak ni kreatif sikit2 aje, tp sebab minat, itu yg menjadi tu... tima kasih rose. Tapi rose lagi kreatif!!!